
رشته عطرسازی و بازار کار تولید عطر
خرید و مجموعه سازی عطر و ادکلن های اورجینال و برند همواره علاقهمندان زیادی دارد و امروزه استفاده از عطر و پرفیوم کاربرد بسیار گستردهای در میان مردم سراسر جهان دارد. چنانچه شما نیز به عطر، ادکلن و عطرسازی علاقهمند هستید، خوب است که تاریخچه عطر و تأثیر آن بر آحاد جامعه را بدانید. از سوی دیگر تحصیل در دانشگاه های فرانسوی یکی از گزینههای پرطرفدار در میان علاقهمندان تحصیل در اروپا بوده و بسیاری این کشور را برای مهاجرت و تحصیل نیز انتخاب میکنند. در این مطلب کوتاه به مروری تلخیص شده درباره عطرسازی در کشور فرانسه و همچنین تحصیل در رشته عطرسازی و بازار کار این رشته می پردازیم.
تاریخچه صنعت عطرسازی
قدمت عطر به هزاران سال پیش باز میگردد و در اینکه به طور دقیق کدام ملت و گروه برای نخستین بار عطر را تولید و به کار برده، تردید وجود دارد؛ ولی نمونههایی از عطر در مصر باستان، امپراطوری رم باستان، بینالنهرین و امپراطوری ایران کشف شده است. برخی از فرهنگها از سراسر دنیا به عطر اهمیت زیادی میداده اند؛ زیرا بر این باور بودند که به پاکیزگی بسیار کمک میکند.
نخستین عطرها از مواد طبیعی همچون پوست درخت، چوب و برگ گیاهان، دانه ها و گلها ساخته میشده اند و قدیمیترین موارد مصرف آنها برای اهداف مذهبی بوده که از روش سوزاندن گیاهان خوشبو، رایحهای دلانگیز ایجاد میکردند. ولی زمان زیادی طول نکشید که مردم کشف کردند استفاده از عطر برای اهداف رمانتیک و تحت تأثیر قرار دادن معشوقههایشان نیز می تواند مناسب باشد؛ از آن هنگام، مصرف عطر برای مصارف شخصی نیز گسترش یافت.
در واقع و به طور خلاصه، کاترین همسر هنری دوم، صنعت عطرسازی را در دوره رنسانس به فرانسه معرفی کرد. نکته بسیار جالب اینکه تا پیش از این، عطرها تنها برای پنهان کردن بوی بدن استفاده میشد. در قرن هجدهم میلادی مردم فرانسه استفاده از این ماده خوشبو را برای اهداف متفاوت شروع کردند. با وجود اینکه در زمانهای دور، عطرها تنها در منزل اشرافزادهها یافت میشدند. ولی با گذشت زمان، کاربرد و استفاده از عطرها در میان عموم مردم نیز گسترش یافت و این نیاز جامعه سب شد که در قرن بیستم میلادی طراحان لباس وارد صنعت عطرسازی شوند. امروزه اقشار گوناگون جامعه از عطر و ادکلنها استفاده می نمایند و بسیاری از شخصیت های مشهور دارای برند خود در صنعت عطر هستند.
برخی از برترین عطرهای جهان، برندهای عطر فرانسوی هستند؛ مانند برندهای کریستین دیور-Christian Dior، چنل-شنل-Chanel و جیونچی-Givenchy. بنابراین امروزه فرانسه یکی از مهمترین پیشتازان در صنایع مد و عطرسازی است. در کشور فرانسه نیز هماکنون شهر پاریس به عنوان مرکز صنعت عطر و ادکلن معرفی می شود ولی در گذشته عطرهایی بسیار خوشبو در شهر کوچک گرس در جنوب فرانسه تولید میشده است. وجود گیاهان خوشبویی مانند گل یاس، گل رُز و اسطوخودوس در فرانسه، به پیشرفت و شهرت صنعت عطرسازی در این کشور اروپایی زیبا کمک بسیاری کرده است. لذا فرانسه در صنعت عطرسازی و اشاعه خرید عطر بسیار پیشتاز بوده و شرکتهای مشهوری در این حوزه در کشور فرانسه فعال هستند.
تحصیل در رشته عطرسازی در فرانسه
معمولاً علاقه به عطر و رایحه خوش در همه افراد جامعه وجود دارد و موضوعی غیرقابل کتمان می باشد. در این بین برخی از افراد به ساختن عطر و بهکارگیری خلاقیت خود در این زمینه از طریق حس بویایی بسیار علاقمند بوده و عطرسازی را به عنوان رشته و حرفه خود انتخاب مینمایند. از آنجاییکه فرانسه در صنعت عطرسازی نقش بسیار مهمی ایفا میکند، شرکتهای متعددی در تلاش هستند تا شعب مختلف از برندهای گوناگون را در این کشور تأسیس کنند. بنابراین برای افرادی که میخواهند عطرسازی را به عنوان رشته و حرفه خود انتخاب کنند، تحصیل و کار در کشور فرانسه یکی از بهترین گزینهها می باشد. از نظر عطرسازان برجسته فرانسوی، تنها راه برای فعالیت در این حرفه، تحصیل در دانشکدههای عطرسازی است.
دو مورد از معتبرترین دانشکدههای عطرسازی فرانسه عبارتند از:
دانشکده ISIPCA:
این دانشکده که با عنوان مدرسه نیز شناخته می شود در سال ۱۹۷۰ میلادی در شهر ورسای-Versailles تأسیس شده و در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین کارشناسی ارشد حرفهای در رشتههای زیر به آموزش دانشجویان میپردازد:
- عطرها و لوازم آرایشی؛
- فرمولاسیون و کاربرد تخصصی عطر؛
- فرمولاسیون و کاربرد تخصصی لوازم آرایشی؛
- مدیریت صنعت عطر و اسانس؛
- طراحی و ساخت عطر؛
- ایمنی و مقررات بینالمللی مربوط به عطرها و لوازم آرایشی.
دانشکده عطرسازی گراس:
فارغالتحصیلان دانشکده عطرسازی گراس-Grasse میتوانند در حوزههای عطرسازی، لوازم آرایشی و فرمولاسیون اسانس مواد غذایی مشغول به فعالیت شوند. دانشکده یا مؤسسه عطرسازی گراس-Grasse Institute of Perfumery یا GIP در کوتدازور-Côte d’Azur یا French Riviera واقع شده است. این مدرسه آماده پذیرش افراد علاقهمند از سراسر جهان بوده و آموزشی با کیفیت به زبان انگلیسی ارائه میکند. دوره بینالمللی عطرسازی و ارزیابی های حسی در این دانشکده شامل ۱۸ ماه تحصیل و ۶ ماه کارآموزی است. اما هزینه های این نوع دانشکده ها بسیار بالا است و توصیه گالری عطر این است تا برای بومی سازی این نوع دانشکده ها چاره ای اندیشیده شود و ارز از میهن عزیزمان خارج نشود.
بازار کار رشته عطرسازی
برای موفّقیت هر چه بهتر و بیشتر در این حرفه بایستی عاشق عطر و عطرسازی باشید! بیشتر کارمندان تماموقت در این حرفه ۳۵ ساعت در هفته فعالیت میکنند که البته این زمان ثابت نیست؛ چراکه عطرسازی تجارتی بلندمدت است که باید وقت زیادی برای آموزش، یادگیری و استشمام صرف نمایید. در واقع، تلاش عطرسازان در کمپانی ها و خانههای عطرسازی-Perfume Houses در جهت برآورده کردن درخواست مشتریانی است که سفارش خود را برای شرکتها ارسال می نمایند. عطرسازان با این کار موجب پیشرفت کمپانی و برند مربوطه میشوند. همچنین درآمد عطرسازان با توجه به کمپانی و برند معتبری که در آن فعالیت میکنند متفاوت است ولی به طور معمول عطرسازان مبتدی حدود ۱۸۰۰ یورو در ماه و عطرسازان حرفهای بالای ۱۰۰۰۰ یورو در ماه دریافت میکنند!